Hírek

MENTÕÖV - biztonságban a vízen 1.rész

2011.07.27.
Veszély esetén gyakran még a sokat látott hajósok sem mérik fel jól a kialakult helyzetet. Éppen ezért nem újra feleleveníteni még az egyértelmûnek tûnõ dolgokat is. A Vízimentõk Magyarországi Szakszolgálata segít ebben. Elsõ témák: viharban történõ horgonyzás és a homokpadra futás.

Mi mentõövet dobunk nektek, s a Vízimentõk Magyarországi Szakszolgálata segítségével most induló Mentõöv címû sorozatunkban végigvesszük – a teljesség igénye nélkül- a vízi biztonsághoz legszükségesebb teendõket.

Sorozatunk elsõ részében a viharban történõ horgonyzásról és a homokpadra futásról osztunk meg veletek egy kis gondolatébresztõt. Ezeket egyébként Szigligeten a gyakorlatban is bemutatják a vízimentõk.

- A horgonyzás alapszabálya: a horgonykötél egyik végét kössük a horgonyra, a másikat a hajóra, és csak utána dobjuk a vízbe. A hajón olyan pontot kell találni, amelyik elbírja ezt az erõt. Fontos, hogy megfelelõ hosszúságú kötelet és/vagy láncot használjunk. Partközelben, szélvédett helyen fix horgonyzást alkalmazzunk, vízközépen – akár mondjuk a Szigligeti-öbölben is - csúszó horgonyt kell tenni, majd gondoskodni a mielõbbi külsõ segítségrõl – tanácsolja Bagyó Sándor.

A homokpadra futással kapcsolatban fontos tudni, hogy a Balaton déli partjánál és a Tihanyi-félszigetnél is sajátosság a változó meder. Illetve a párolgás miatt az is könnyen elõfordul, hogy a tavaszi magasabb vízállásnál még elment a hajó, de nyár végén a kisebb vízszintnél már nem. A helyismeret tehát sokat segíthet, de ha mégis megtörtént a baj, akkor az elsõ teendõ: azonnal horgonyozzunk le, hogy ne sodródjunk még kisebb vízbe! Bagyó Sándor szerint a kisebb horgonyt még úszva is ki lehet vinni, s a hajón lévõ csörlõ segítségével megpróbálhatjuk magunk lemozdítani a hajót a homokpadról.
- Egy hajónak mindenképpen rendelkeznie kell két horgonnyal, de az igazi hajósoknak akár három különbözõ méretû (fõhorgony, tartalék,és „önmentõ horgony) is van, hogy az önmentést el tudják végezni. Ha ez nem megy, akkor hatékony külsõ segítséget kell kérni mihamarabb (lásd www.balatonhelp.hu), s a segítség megérkezéséig gondoskodni kell a vontatókötélrõl. A megfelelõ vonta kötél ismérve, hogy elbírja a hajó tömegét, s a legjobb, ha felúszó kötélrõl beszélünk, mert ezzel elkerülhetjük a további bonyodalmakat. A vonta kötél legyen legalább 20-30 méter hosszú, és fontos a kötél megkötésének ismerete is– tanácsolja Bagyó Sándor.
A szakszolgálat vezetõje szerint egy-egy veszélyhelyzetben tanulság mindig van, a hibákat fel kell ismerni és mielõbb elhárítani – ez a legfontosabb.
Vissza a hírekhez